8,5 mdr vil kun tage flaske (rutine fast føde)

26. maj 2017

Alder:
8 mdr.

8,5 mdr vil kun tage flaske (rutine fast føde)

Kære Helen, tak for dine tidligere svar, så er jeg her igen. :-)

Min datter på 8,5 mdr har endnu ikke taget skemad og fast føde til sig, og jeg har brug for hjælp til at få en god rutine med det.

Hun startede ud med at være meget nysgerrig på min mad, jeg lod hende smage osv, og vi begyndte på lidt grød og mos. Det kørte fint, men blev kun til et par skefulde. På opfordring af min SP begyndte jeg at prøve at få mere i hende, større mængder og hyppigere måltider, og det kunne min datter ikke lide, hun begyndte at afvise maden.

Hun var uheldig og fik en halsbetændelse for nylig, og i perioden op til, at jeg opdagede den, prøvede jeg med alle mulige slags mad, brød, avocadostykker osv - intet ville hun tage, og hun græd, hvis jeg tilbød mere end få skefulde, og begyndte at gøre modstand, når hun fik hagesmæk på i højstolen. Det har jo gjort rigtigt ondt i hendes hals. :-/. I samme periode har hun haft en slem forstoppelse og været på Movicol Junior (lactulose gik ikke, hun fik store smerter af det).

Nu holder vi pause med skemad, imens hun er i penicillinbehandling, og jeg lader hende sidde op skødet hos mig, når jeg spiser. Hun smager både mit mad og drikke, når hun vil (læner sig frem, ...

Annonce

... smasker, laver store øjne, der følger maden), og jeg tænker, vi skal have en ny start med fast føde. Hun er nok generelt mere til mad i stykker/bidder, hun kan sidde med og røre ved, end mos og grød, men hun kan samtidig ikke lide faste klumper/kerner i munden, så jeg har prøvet at give hende bløde ting, der kan opløses i munden. Hun har tre tænder i undermunden og et par stykker på vej i overmunden, så hun kan ikke rigtigt tygge endnu.

Hun er en nysgerrig pige, vil meget gerne smage, men der kommer ikke meget indenbords. Og hun er meget viljestærk, så når hun siger nej, så mener hun nej! Det vil jeg gerne respektere, men jeg vil jo også rigtig gerne have hende over på fast føde, da det bl.a. er flaskerne der giver forstoppelsen. (Jeg ammer ikke mere, stoppede helt for ca 3 uger siden).

Jeg håber, du har nogle gode fifs til os, og jeg vil også gerne spørge til en god rutine. Hun vil meget gerne have flaske lige når hun vågner både fra natten og lang middagslur (hun tager kun ca. 60 ml), jeg har prøvet med vand i stedet, men hun vil også gerne have mælk.

Har du en god ide til en madrytme i hendes alder, og hvordan vi kommer godt igang igen efter den lille pause?

De bedste hilsener fra
Solomor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Håndudmalkning

Hvis man har brug for at malke mælk ud til sit barn, så kan man gøre det med håndudmalkning. Når man bruger sine hænder, skal man være ekstra opmærksom på hygiejnen - men ellers er håndudmalkning normalt den mest skånsomme form for udmalkning af brystet.

- Begynd med at vaske dine hænder og klem en lille smule mælk ud af brystet, som kasseres.

- Malk ud i en ren skål, som mælken let kan sprøjtes ned i

- Læn dig forover, massér brystet blidt ned mod...

Læs mere i Babylex

Vådservietter baby

Mange familier synes, det er praktisk at bruge vådservietter, når barnet f.eks. skal skiftes eller lige skal have tørret sine fingre.

Vådservietter kan dog indeholde parfume og miljøbelastende stoffer, som kan give dit barn allergi. Undgå derfor vådservietter med parfume- eller aromastoffer i indholdsdeklarationen.
Gå efter vådservietter, der er svanemærket med Svanemærket, eller med Astma Allergi Danmarks Blå Krans eller Allergy Certified.

Overvej også, om...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tack før alla svar jag får från dig, tycker det är helt fantastiskt att du verkar komma ihåg vad man skriver i tidigare frågor =).

Tack før svar
Karolina, mor til tvillinger