Brev:
8,5 mdr vil kun tage flaske (rutine fast føde)
26. maj 2017
Alder:
8 mdr.
8,5 mdr vil kun tage flaske (rutine fast føde)
Kære Helen, tak for dine tidligere svar, så er jeg her igen. :-)
Min datter på 8,5 mdr har endnu ikke taget skemad og fast føde til sig, og jeg har brug for hjælp til at få en god rutine med det.
Hun startede ud med at være meget nysgerrig på min mad, jeg lod hende smage osv, og vi begyndte på lidt grød og mos. Det kørte fint, men blev kun til et par skefulde. På opfordring af min SP begyndte jeg at prøve at få mere i hende, større mængder og hyppigere måltider, og det kunne min datter ikke lide, hun begyndte at afvise maden.
Hun var uheldig og fik en halsbetændelse for nylig, og i perioden op til, at jeg opdagede den, prøvede jeg med alle mulige slags mad, brød, avocadostykker osv - intet ville hun tage, og hun græd, hvis jeg tilbød mere end få skefulde, og begyndte at gøre modstand, når hun fik hagesmæk på i højstolen. Det har jo gjort rigtigt ondt i hendes hals. :-/. I samme periode har hun haft en slem forstoppelse og været på Movicol Junior (lactulose gik ikke, hun fik store smerter af det).
Nu holder vi pause med skemad, imens hun er i penicillinbehandling, og jeg lader hende sidde op skødet hos mig, når jeg spiser. Hun smager både mit mad og drikke, når hun vil (læner sig frem, smasker, laver store øjne, der følger maden), og jeg tænker, vi skal have en ny start med fast føde. Hun er nok generelt mere til mad i stykker/bidder, hun kan sidde med og røre ved, end mos og grød, men hun kan samtidig ikke lide faste klumper/kerner i munden, så jeg har prøvet at give hende bløde ting, der kan opløses i munden. Hun har tre tænder i undermunden og et par stykker på vej i overmunden, så hun kan ikke rigtigt tygge endnu.
Hun er en nysgerrig pige, vil meget gerne smage, men der kommer ikke meget indenbords. Og hun er meget viljestærk, så når hun siger nej, så mener hun nej! Det vil jeg gerne respektere, men jeg vil jo også rigtig gerne have hende over på fast føde, da det bl.a. er flaskerne der giver forstoppelsen. (Jeg ammer ikke mere, stoppede helt for ca 3 uger siden).
Jeg håber, du har nogle gode fifs til os, og jeg vil også gerne spørge til en god rutine. Hun vil meget gerne have flaske lige når hun vågner både fra natten og lang middagslur (hun tager kun ca. 60 ml), jeg har prøvet med vand i stedet, men hun vil også gerne have mælk.
Har du en god ide til en madrytme i hendes alder, og hvordan vi kommer godt igang igen efter den lille pause?
De bedste hilsener fra
Solomor